تبلیغات چریکی چیست؟

Email
WhatsApp
Telegram

تبلیغات چریکی چیست؟

امروزه همه کسب و کارها برای حفظ بقای خود اقدام به چاپ و تبلیغات میکنند، چاپ تراکت، چاپ بروشور، چاپ کاتالوگ، کارت ویزیت ها، تبلیغات محیطی و از این دسته محصولات که در بازار ما رایج شده است را موضوعات پایه ای تبلیغات میگویند. در اکثر اوقات ما به تمامی موارد فوق نیاز پیدا خواهیم کرد. اما بخش مهم داستان چاپ و تبلیغات ما هنگامی است که کسب و کار خود را افتتاح کرده ایم و درجریان کار و بازار قرار گرفته ایم.

جذب مشتری و اثبات توانایی

حال نیازمند تبلیغی هستیم تا مخاطبان اصلی کسب و کار و برند خود را پیدا کنیم. باید به آنها بگوییم که ما میتوانیم نیاز های شما را برطرف نموده و برای رضایت شما تمام اصول لازم را رعایت خواهیم کرد. مشتری با روش های غیر اصولی جذب نخواهد شد و شما باید با یک برنامه ریزی مدون و حرفه ای نظر او را به سمت خود جلب کنید. تبلیغات چریکی یکی از برنامه هایی هست که شما پس از گذر از تبلیغات پایه ای متوانید بر روی آن سرمایه گزاری کرده و به هدف خود جامعه عمل بپوشانید. اما این فرآیند حتما باید توسط کارشناسان واجد شرایط صورت پذیرد.

تبلیغات چریکی یا پارتیزانی چیست؟

اگر یک قدم جلوتر در عرصه تبلیغات حرفه ای وارد شویم با موضوع جذابی بنام تبلیغات چریکی یا پارتیزانی روبرو میشویم. فعالیتی که منجر میگردد تا تولید کننده و یا سفارش دهنده آگهی با هزینه کمتر و جامعه آماری انتخاب شده خاص خود به هدف برسد. در تبلیغ پارتیزانی هدف یک موضوع مشخص با جلب توجه فراوان بیننده است که باید او را در جای خود نگه دارد و تنها موضوعی که ذهن وی را درگیر کند تبلیغ ما باشد. این روش را گاهی میتوان با چاپ و گاهی در برنامه ریزی های محیطی ترتیب اثر داد. تبلیغات چریکی نباید کپی بشوند درغیر اینصورت مانند یک امضا کاملا قابل شناسایی هستند و درنهایت منجر به خدشه دار شدن نام برند میگردد.

تاریخچه تبلیغات پارتیزانی و خالق آن:

تبلیغات و بازاریابی چریکی توسط جناب آقای جی- کنراد لوینسون (Jay Conrad Levinson)   با نام بین المللی Guerilla Marketing خلق شده است. وی پس از ورود به شرکت تبلیغاتی j walter thompson  این روش را ابداع و بیش از ده سال به تدریس آن در دانشگاه های آمریکا پرداخت. آقای جی میگوید تبلیغات چریکی مانند آن است که شما با خرابکاری و ایجاد بی نظمی های منظم و نا متعارف توجه مخاطب را بسوی موضوعی جلب کنید. برند هایی همچون مک دونالد، آدیداس، نایکی و دیگر برند های مطرح دنیا برای رساندن حرف خود از گوریلا مارکتینگ استفاده میکنند.

چگونه اصولی تبلیغ کنیم؟

شما برای یک تبلیغات اصولی نیازمند محصول مشخص، با برنامه ریزی دقیق و جامعه آماری مشخص هستید تا در هزینه و زمان خود بخوبی صرفه جویی بکنید و بیشترین بازگشت سرمایه و مخاطب را بوجود آورید. یک مثال ساده برای شما خواهم زد شما اگر ده میلیون تومان برای همه جامعه تبلیغ کنید موثر تر واقع میشود یا برای یک جامعه آماری مشخص؟ یک مثال دیگر برای شما بکار میبرم، اگر ما فروشنده لباس کودک باشیم و تراکت آنرا در سطح شهر توزیع کنیم بهتر است یا آنرا بدست مهدکودک ها، سالن های زیبایی، ادارات و فروشگاه ها برسانیم موثر تر واقع میشود؟ باید جامعه آماری خود را مشخص کنید تا تبلیغات موثر داشته باشید.

امروز قصد داریم تا یکی از آثار تبلیغات چریکی خلق شده در کانون تبلیغات روناک را خدمت شما معرفی کنیم. این اثر بعنوان یکی از اولین نمونه ها در نوع خود میباشد که با در نظر گرفتن جامعه آماری خاص و هدف مشخص با کمترین هزینه تولید، تهیه گردیده است.

ما برای انتخاب تبلیغ مناسب خود ابتدا چند موضوع را مورد بررسی قرارد دادیم:
– ما چه کاره هستیم و در چه بخشی توانمند عمل میکنیم ؟
– مخاطب ما چه کسانی هستند و در کجا قرار دارند ؟
– چگونه میتوانیم خدماتمان رو به گوششان برسانیم ؟
– چگونه میتوانیم متقاعدشان کنیم ؟

شکل گیری ایده تبلیغاتی

کانون روناک در فصل پایانی1396شمسی در نظر داشت تا به مخاطبان خود اعلام کند کانون های هنری خلاق و توانمندی در عرصه تبلیغات وجود دارند تا شما بتوانید، به آنها اعتماد کنید و برنامه برندینگ خود را به آنها بسپارید. این افراد معمولا در فصل های پایانی سال بدنبال هدایای تبلیغاتی بودند به همین دلیل شکل ظاهری طرح ما یک جعبه کادو درنظر گرفته شد. طلاکوب قرار گرفته بر روی کار نشان کیفیت و ارزش، روبان آویزان شده نشان احترام به مخاطب بود.

شواهد نشان میدهد که مدیران مجموعه ها و سازمان ها اکثرا دارای خودرو های مدل بالا هستند و از روی خودرو معمولا میتوان مدیر یک کسب و کار و یا سازمان را تشخیص داد، هرچند این موضوع نمیتواند جامعه صددرصدی را در اختیارمان قرار دهد اما عامل موثری نیز میباشد. این اثر در تیراژ 2000عدد تولید و بصورت آویزان از درب و یا آینه خودرو ها توزیع شد. جالب ترین بخش این ابتکار آنجایی بود که کانون تبلیغات روناک در اولین ساعات توزیع بیش از 10 تماس تلفنی دریافت کرد و در مدت چند ماه بیش از 30درصد بازگشت و بیش از 10 برابر جبران هزینه داشتیم. درحالیکه همچنان این تبلیغ برای مجموعه ما موفق واقع شده و همچنان شاهد آثار بجای مانده از آن هستیم.

لذا به شما پیشنهاد میکنیم قبل از هرگونه فعالیت تبلیغی از یک کارت ویزیت ساده گرفته تا تهیه یک کمپین تبلیغاتی حرفه ای حتما بررسی های لازم را انجام دهید و با مشاوران تبلیغاتی متعددی مذاکره بفرمایید.

توزیع تبلیغ چریکی کانون روناک

برنامه ریزی تبلیغات بخشی جدا ناپذیر از حوزه کسب و کار این روزهاست چرا که رقبا هوشمند عمل میکنند و همگی به منابع مقدماتی جهت شروع یک فعالیت خوب دسترسی دارند، پیشرفت در دست کسانی است که با برنامه ریزی های دقیق و استفاده از افراد حرفه ای کسب و کار خود را پیش ببرند و به بازار های بزرگتر دست یابند.