آموزش تهیه پرتفولیو

Email
WhatsApp
Telegram

آموزش تهیه رزومه کاری

زمانی که یک موقعیت شغلی پیدا کرده‌اید، اولین اقدام به طور معمول ارسال رزومه و یا پرتفولیو (Portfolio) است. رزومه یک مدرک حرفه‌ای است به طور خلاصه سوابق و تجربه های تحصیلی، کاری، فعالیت‌ها، استعدادها و توانایی شما در آن توصیف شده.  

با تهیه یک پرتفولیو (portfolio) حرفه‌ای شما اطلاعات کامل و دقیق‌تری از کارهایی که تا به حال انجام داده‌اید را در اختیار شرکتی که با آن قصد همکاری دارید، می‌گذارید. به طور معمول یک رزومه موثر و گیرا می‌تواند نظر کارفرما را جلب کند، و این همان هدفیست که برای رسیدن به آن رزومه خود را ارسال کرده‌اید. تا توجه را جلب و کافرما را متقاعد کنید تا با شما تماس بگیرد. در اینجا با نکاتی در مورد تهیه یک پرتفولیو حرفه‌ای آشنا می‌شوید. 

 

نمونه های کار خود را جمع‌آوری کنید 

خلق یک پرتفولیو حرفه‌ای از جمع آوری پروژه هایی که تا بحال انجام داده‌اید شروع می‌شود. و در نظر داشته باشید زمانی که در مورد فعالیت‌های شما صحبت می‌کنیم منظور تمامی فعالیت هایی است که به گونه‌ای تجربه کاری و یا تحصیلی محصوب شود. پس در وارد کردن این اطلاعات خجالت نکشید. این مثال‌ها می‌توانند شامل ارزیابی‌ها، گزارشات کاری، تحلیل‌ها و برنامه ریزی هایی باشد که شما در دوره آموزش دانشگاه و یا در محل کار قبلی انجام داده‌اید و یا نمودار های ریاضی(SpreadSheet) و گرافیکی، مطالب مطبوعاتی، آثار هنری و… باشد که شما برای به انجام رساندن یک پروژه خاص و یا بهینه سازی جریان کاری یک پروژه از آن استفاده کرده باشید. 

اگر در حال به اتمام رساندن یک دوره کارآموزی هستید، مطمئین شوید که بخشی از کاری که در این دوره انجام دادید و یا در حال انجام آن هستید را در رزومه خود قرار دهید. بخش بزرگی از اطلاعاتی که در پرتفولیو خود قرار می‌دهید به نوع شغلی که به دنبال آن هستید بستگی دارد. اگر به طراحی گرافیک و هنر علاقه دارید، پورتفولیو شما به طور دقیق باید با مثال هایی از کارهای هنریتان جمع آوری شده باشد. 

افرادی که در زمینه آموزشی فعالیت می‌کنند می‌توانند یک پرتفولیو استثنایی را به وسیله مثال‌هایی از پروژه هایی که در کلاس درس ارائه دادند و یا برنامه‌ریزی‌های دقیق آموزشی و کاری‌ که در شرکت و یا مجموعه‌ای طراحی و پیاده سازی کردند، خلق کنند. پرتفولیو فرصت خارق‌العاده‌ای برای به نمایش گذاشتن خلاقیت شماست، و نکته جالب اینجاسیت که مانند اثر انگشت، هیچ دو پرتفولیوای به یکدیگر شبیه نیستند. 

 

عکس هایی از خود در حال انجام پروژه را در پرتفولیو قرار دهید. 

قرار دادن عکس‌هایی از خود در حال انجام دادن پروژه و یا همکاری در کاری باعث می‌شود تا کارفرما دید بهتری از شما در حال عمل داشته باشد. بعضی وقت ها این تصاویر می‌توانند بدون اینکه نیاز به هیچ توضیحی باشد هزاران حرف بزنند. اگر در حال گذراندن دوره کار آموزی و یا فعالیت در پروژه ای هستید، مطمئن شوید که چند عکس بگیرید تا پورتفلیو خود را بروز نگهدارید و به کارفرما نشان دهید که در حال حاضر چه کاری می‌کنید. 

اگر در گذشته با شرکت بزرگ و شناخته شده‌ای همکاری کرده‌اید مطمئن شوید که در مورد این شرکت اطلاعاتی در رزومه و پرتفولیو قرار دهید. اطلاعاتی مانند محصولات جدید، گزارش های سالیانه، بروشورها، مطالب مطبوعاتی و خبرنامه را در پرتفولیو قرار دهید. همین که کارفرما بداند شما بخشی از موفقیت این مجموعه بزرگ بوده‌اید باعث می‌شود تا تحت تاثیر فعالیت‌های کلی شما قرار بگیرد. 

 

تمامی نامه های کتبی‌ای که در گذشته دریافت کردید را قرار دهید 

تمامی نامه‌هایی که در گذشته توسط معلمین، اساتید و کارفرماهای قبلی نوشته شده که در آن سخت کوشی و حرفه‌ای بودن شما در محیط کاری توضیح داده شده، بدون شک باید در پرتفولیوی شما قرار بگیرد. وجود یک فرد متخصص در هر زمینه کاری که در مورد عملکرد قابل توجه شما نظری داده باشد می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی درنظر یک کارفرما و یا مسئول استخدام داشته باشد. 

مطمئین شوید که مثال هایی از عملکرد قابل توجه و موفق(مقالات دانشگاهی، آثار هنری، برنامه های کاری و درسی) خود را در پرتفولیو قرار دهید تا کارفرمایان بتوانند فعالیت های شما را به طور زنده و در عمل ارزیابی کنند. قابل درک است که بعضی وقت ها با نمایش فعالیت‌های موفق خود احساس راحتی نکنید، ولی این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که اگر فعالیت‌های موفق خود را به نمایش نگذارید هیچکس از این فعالیت‌ها باخبر نخواهد شد. 

 

توانایی و استعداد های خود را به نمایش بگذارید 

اگر حوزه فعالیت شما در علوم کامپیوتر، نویسندگی، تولید محتوا و… است و فعالیت و پروژه های شما در فضای آنلاین قرار دارد. مطمئن شوید لینک‌هایی که پروژه شما در آن به نمایش گذاشته شده را در رزومه خود قرار دهید. بعضی افراد یک CD یا USB را در جلد پرتفولیوی خود قرار می‌دهند. 

 

فایل‌های واضح و مختصر ایجاد کنید که سازماندهی شده باشند 

در آخر، شما می‌خواهید تا یک رزومه و پرتفولیوی حرفه‌ای داشته باشید. اگر فایل پرتفولیوی شما واضح، شفاف و به خوبی سازماندهی شده باشد، به کارفرما نشان داده می‌شود که شما در کار خود جدی هستید. مطمئن شوید که از تمامی کارهای خود چند کپی دارید و پرتفولیوی خود را مرتبا به روز کنید. زیرا بروز نگه داشتن پرتفولیو رشد و پیشرفت شما در طول سال های فعایتتان را به نمایش می‌گذارد. 

 انجام دادن این کار به طور مرتب حتی بعد از اینکه استخدام شدید مهم است. ممکن است با از گذر زمان شما دوباره وارد بازار کار شده و به دنبال کار جدید باشید و آخرین چیزی که می‌خواهید یک رزومه قدیمی و از کار افتاده است که نیاز دارد تا از اول نوشته شود.