تاثیر بسته بندی در برندسازی

Email
WhatsApp
Telegram

تاثیر بسته بندی در برند سازی

بسته بندی یکی از اجزای جدایی ناپذیر فروش محصولات است که به اعتقاد بزرگترین بازاریابان جهان، مرحله آخر بازاریابی محسوب می‌شود. اما همچنان برخی تولیدکنندگان به این موضوع توجهی ندارند و علی‌رغم هزینه‌هایی که برای تمام مراحل تولید انجام می‌دهند، ترجیح می‌دهند از بسته بندی‌های بی‌کیفیت و غیرمرتبط استفاده کنند. اما واقعیت این است که عدم استفاده از بسته بندی مناسب و بهره نبردن از توصیه‌های یک مشاوره تبلیغاتی آنلاین و مطمئن، شانس حضور قدرتمند در بازار را کاهش می‌دهد. با توجه به این امر، در این مطلب قصد داریم تاثیر بسته بندی در برندسازی را مورد بررسی قرار دهیم.

بسته بندی چیست

پیش از آن که به تاثیر بسته بندی در برندسازی بپردازیم، باید درک مشترکی از مفهوم بسته بندی داشته باشیم. بسته بندی نوعی عملیات تجاری، هنری و علمی محسوب می‌شود که با هدف آماده‌سازی محصول برای حمل و نقل، عرضه، ذخیره و در نهایت فروش انجام می‌شود. در واقع بسته بندی به حفظ سلامت محصول و بازاریابی آن کمک بزرگی می‌کند. البته این کار با دو رویکرد فنی و بازاریابی انجام می‌شود که در بعد فنی آن، مهارت‌های مهندسی مد نظر قرار می‌گیرند؛ اما در بُعد بازاریابی، بیشتر به رفتار و واکنش مخاطبان توجه می‌شود.

در واقع بسته بندی موجب شکل‌گیری اولین ارتباط بصری بین مشتری و محصول می‌شود. حال اگر در اولین برقراری ارتباط، محصول شما ظاهر مناسبی نداشته باشد، مطمئنا مخاطب ذهنیت مثبتی نسبت به محصول پیدا نخواهد کرد. این موضوع دقیقا مشابه رفتار زننده فروشندگان با مشتری است که شانس فروش محصول و برندسازی را کاهش می‌دهد. در حالی که با طراحی بسته بندی مناسب، اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

تاثیر بسته بندی در برندسازی

داشتن بسته بندی محصول با طراحی جذاب و خلاقانه، علاوه بر نمایش محصول به مشتریان، هویت و شخصیت برندتان را به شکل مثبتی نمایش می‌دهد. با این وجود، طراحی بسته بندی، چیزی فراتر از جذابیت ظاهری برای مشتریان بوده و باید به گونه‌ای باشد که اعتماد آن‌ها را نیز جلب کند. بنابراین هر بسته بندی باید به گونه‌ای طراحی شود که تا مدت‌ها بعد، جایگاهی در گوشه ذهن مخاطبان به دست بیاورد. در این صورت، برند شما در ذهن افراد زیادی نقش می‌بندد و مشتریان وفاداری به دست خواهید آورد.

ارتباط بین بسته بندی و تبلیغات

امروزه یکی از بهترین روش‌های برندسازی، انتشار تبلیغات خلاقانه با روش‌های مختلف مثل بروشور، بنرهای شهری، رسانه‌ها، فضای آنلاین، پوستر، بروشور و … می‌باشد. اما جالب است بدانید که یک بسته بندی مناسب، می‌تواند همان کارایی تبلیغات را برای شما داشته باشد. تا به حال  تصور کرده‌اید که محصول شما قرار است در چه فضاهایی به نمایش گذاشته شود؟ در واقع وظیفه تبلیغات، حک کردن تصویری از برند در ذهن مخاطب است؛ با این حال برندهای زیادی وجود دارند که صرفا با طراحی بسته بندی‌های منحصر به فرد، بیشتر در ذهن مشتریان ماندگار شده‌اند. بنابراین، تاثیر بسته بندی در برندسازی را به هیچ‌وجه نباید دست کم گرفت.

اصول طراحی بسته بندی مناسب و کارآمد

مطمئئنا نمی‌توان تاثیر بسته بندی در برندسازی را کتمان کرد، اما چه نوع بسته بندی  ما را به هدف خود خواهد رساند؟ طبیعتا هر بسته بندی نمی‌تواند چشمان مشتری را به خود خیره کند، بنابراین باید اصولی در طراحی آن رعایت شود که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم. در واقع این اصول، آخرین متدهای طراحی بسته بندی در جهان محسوب می‌شوند که مجموعه روناک ادز، در طراحی‌های خود آن را لحاظ می‌کند.

سایز و ابعاد مناسب

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی بسته بندی، استفاده از سایز و ابعاد مناسب است. بسته بندی محصول باید به گونه‌ای باشد که هنگام حمل و نقل، کمترین فضای ممکن را اشغال کرده و به لحاظ جابه‌جایی، مشکلی برای مشتری ایجاد نکند. برای نمونه، یکی از شرکت‌های گل‌فروشی جهت جلوگیری از خرابی گل‌ها حین حمل و نقل، باکس‌هایی طراحی کرده که گل‌ها از سقف آن آویزان می‌شوند.

استحکام کافی در برابر فشارهای خارجی

پیش از طراحی بسته بندی، این نکته بسیار حائز اهمیت است که حمل و نقل محصول، به چه صورت انجام می‌شود؟ چقدر زمان لازم است تا محصول به دست مشتری برسد؟‌ سپس با توجه به ماهیت و ویژگی‌های محصول، بسته بندی به شکلی طراحی می‌شود که بالاترین مقاومت ممکن را در برابر فشارهای خارجی و آسیب‌های فیزیکی داشته باشد. به عنوان مثال در طراحی بسته بندی مواد غذایی، به مقاومت در برابر رطوبت توجه زیادی می‌شود.

طراحی گرافیکی خلاقانه

همانطور که اشاره کردیم، بسته بندی اولین ارتباط بصری بین محصول و مخاطب را ایجاد می‌کند؛ بنابراین زیبایی ظاهری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در طراحی گرافیکی بسته بندی، مسائلی همچون هارمونی رنگ، فونت، خوانایی متون درج شده روی بسته بندی و … مورد توجه قرار می‌گیرند.

تناسب بسته بندی با نوع محصول

ایجاد تناسب بین محصول و بسته بندی از نکات حائز اهمیت است. به عنوان مثال، در خصوص محصولاتی مانند لوازم آرایشی، اولویت با زیبایی بسته‌بندی است؛ در حالی که بسته بندی محصولات غذایی باید به شکلی باشد که بتوان محتویات آن را مشاهده کرد.

نکات کلیدی در بهبود بسته بندی محصولات

علاوه بر اصول طراحی بسته بندی، نکاتی وجود دارند که رعایت آن‌ها، موجب افزایش کیفیت و تاثیر بسته بندی در برندسازی می‌شود. کانون تبلیغات روناک نیز با رعایت نکات زیر توانسته رضایت حداکثری مشتریان خود را به دست آورد.

  • توجه به پرسونای مخاطبان
  • پرهیز از طراحی‌های شلوغ و غیرعادی
  • طراحی منحصر به فرد
  • انتقال پیام و هویت برند
  • صداقت با مخاطب
  • طراحی انحصاری برای هر محصول
  • گذاشتن پیام تشکر در داخل بسته بندی

چاپ و بسته بندی در کانون تبلیغات روناک

حال که متوجه تاثیر بسته بندی در برندسازی و جذب مشتریان بیشتر شده‌اید، هر چه سریع‌تر به فکر بهبود این موضوع باشید. کانون تبلیغات روناک بهترین مجموعه تبلیغاتی است که می‌تواند شما را در این مسیر کمک کند. در صورتی که به خدمات بسته بندی رستورانی، تجاری یا صنعتی نیاز داشتید، می‌توانید روی خدمات ما حساب ویژه باز کنید. تمام طراحی‌های متخصصین ما بر اساس آخرین متدهای روز انجام شده و خیلی زود متوجه تاثیر آن در رشد کسب و کارتان خواهید شد.